The Power of Purpose

Syftet har makt över lönsamhet och tillväxt

Ett gott syfte, lönsamhet och tillväxt går hand i hand enligt D-Congress huvudtalare Afdhel Aziz.

Hur gör man då för att tjäna pengar och göra gott på samma gång? På D-Congress presenterade Afdhel Aziz sju principer att följa.

Afdhel Aziz är en prisbelönad marknadsföringsguru med bakgrund på bland annat Procter & Gamble, Heineken, Absolut och Nokia. Han är grundare av och Chief Creative Officer på Conspiracy of Love, en tankesmedja och idéverkstad som hjälper Fortune 500-varumärken att använda kultur och ny teknik som ett sätt att göra gott.

7 principer bakom ett
vinstdrivande syfte

1. Det här är vårt syfte

Dagens mest framgångsrika företag har ett syfte som är mer än att bara tjäna pengar. Syftet hittar företagen där omvärldens behov och företagets unika styrkor möts. Tesla är ett starkt exempel med sitt syfte ”To accelerate the world’s transition to sustainable energy”. Ett syfte behöver vara inspirerande, kort, innehålla ett önskat resultat, ha en inneboende spänning, vara konkret och visionärt på samma gång samt kunna förändras med sin samtid.

LÄS MER: Afdhels guide. – The Art Of A Great Purpose Statement

”Purpose is the new digital”

Afdhel Aziz, Founder & Chief Purpose Officer, Conspracy of Love

WORKSHOP – LÄNGD 06:21: Häng med när Afdhel Aziz guidar till hur ditt företag kan jobba med Purpose

2. Hitta dina allierade

Den som går ensam kommer sällan långt. Hitta de som tänker likadant som ni. Varumärken (Commerce i modellen nedan) behöver kroka arm med icke-vinstdrivande organisationer (Conscience) och kreativa konstnärer (Culture) och tillsammans jobba mot ett gemensamt mål. Varumärken sitter på ekonomiska resurser och kunder, icke-vinstdrivande organisationer har djupgående och specifika kunskaper inom sitt område och konstnärer kan komma med ett nytt och utomstående perspektiv.

Airbnb har syftet “We help people to belong anywhere”. I sitt original handlar syftet främst om att resenärer ska kunna bo och leva som lokalbefolkningen oavsett var de befinner sig i stället för att vara hänvisade till hotellens mer internationella värld. I förlängningen har företaget också skapat Airbnb Open Homes och blivit en plattform som hjälper till att ge flyktingar och människor som drabbats av naturkatastrofer tak över huvudet. Privatpersoner som upplåter sina hem kostnadsfritt till de som flyr från krig har då blivit en annan tolkning av “We help people to belong anywhere”.

3. Tänk människa, inte kund

Så länge företagen bara tänker på sina kunder som just kunder, kommer inte relationen att bli tillräckligt djup. Människor är fulla av funderingar, oro, engagemang och egna mål. Varumärkets syfte kommer att överensstämma med människans/kundens och på så sätt bli en personlig relation i stället för att fokusera på transaktion. Tänk bara på Adidas med sitt syfte ”Through sport we have the power to change lives”. Förra året sålde företaget 11 miljoner par skor tillverkade av återvunnen plast från världshaven till två miljarder dollar i intäkter.

ADIDAS – LÄNGD 02:59: Afdhel Aziz berättar om hur Adidas tillverkade skor av återvunnen plast från världshaven och två miljarder dollar i intäkter.

4. Annonsera inte, lös problem i stället

Idag är det ingen idé att bara annonsera för att öka sin försäljning. Det handlar i stället om att hjälpa konsumenterna i deras liv eller förstärka konsumenternas vilja att hjälpa andra. Det kan handla om vardagsproblem där tidsbesparing och bekvämlighet är tydliga ledord idag eller om att bidra till lösningar på samhällsproblem som miljöförstöring eller fattigdom.

”The world’s biggest problems are the
world’s biggest business opportunities.”

– Peter Diamandis, grundare av X-Prize och Singularity University

5. Ta kommandot med hjälp av det coola och åtråvärda

Att göra gott är i sig inte tillräckligt. Ditt varumärke och din produkt behöver också ha en design
och en berättelse som skapar längtan och begär.

6. Människor är det nya medialandskapet

Word-of-mouth, mer än så behöver inte sägas. Upplevelser, produkter och tjänster måste vara så bra att de sprider sig själva. 92 procent av kunderna litar mer på rekommendationer av familj och vänner än på alla andra former av marknadsföring.

7. Upp till bevis

Vi lever i en tid där ärlighet och äkthet belönas. Åtminstone om man är ett varumärke. Var och en tycks ha en detektor som upptäcker när något klingar falskt. Varje del av kommunikationen som handlar om att du jobbar för en bättre värld behöver kunna backas upp med konkreta bevis.

PRESENTATION – LÄNGD 41:33: Missa inte D-Congress första talare Afdhel Aziz. Se hela hans presentation.