Framtidsgarderoben består av ägt, second hand och hyrt

Den tredelade värderingskostymen är framtidens mode

Det är inte konstigt att modehandeln har fått lite panik av att inse att kunden vill handla enkelt, smidigt, billigt, inspirerande och hållbart på samma gång. Med en garderob som består av en del ägt, en del second hand och en del hyrt kan alla dessa delar kombineras utan kompromisser. Modeföretagen på D-Congress har tänkt till om framtidskundens värderingar och visar vägen framåt.

“Om vi spolar fram tiden fem eller tio år så är det väldigt troligt att våra garderober består av tre olika delar.” Det sa Patrice Louvet, VD för Ralph Lauren, när han tidigare under 2020 presenterade sin vision om en garderob med en del köpt, en del second hand och en del hyrt.

Tesen bekräftades av D-Congress fullspäckade seminarieprogram, där alla delar av denna tredelade värderingskostym fanns representerade.

Den ägda delen av garderoben – värderingskostymens byxor

De mest stabila plaggen i garderoben, de plagg vi använder ofta och länge och lagar om de går sönder. För att klara av det måste plaggen vara av riktigt bra kvalitet – ett område där Houdini visat framfötterna. ”I genomsnitt används ett plagg i västvärlden sju till tio gånger”, berättade Houdinis VD Eva Karlsson, och konstaterade samtidigt att deras plagg i genomsnitt används 1 287 gånger.

Kvalitet är också konsumenternas absolut viktigaste hållbarhetsfråga. Mer än nio av tio svenska konsumenter anser att det är viktigt, visar Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning. När oturen väl är framme och ett plagg går sönder har Nudie Jeans tänkt till. Varje par Nudie-jeans kommer med ett löfte om gratis reparationer. Oavsett var och när de är köpta.

Den återanvända delen av garderoben – värderingskostymens second hand-kavaj

Garderobens second hand-del är något mer trendkänslig. Det är här man verkligen kan ta ut svängarna, prova på och sälja vidare om det inte känns rätt. Ett företag som tänkt nytt inom second hand är Tise, som kan liknas vid ett instagram för C2C-försäljning.

”Vi vill att våra användare ska känna sig inspirerade så fort de öppnar appen”, förklarar Veronika Kylbergh, Sverige- och marknadschef för Tise. Och inspirerande är den.

På plattformen lägger användarna upp bilder på de produkter de vill sälja, och tillsammans bildar annonserna ett livligt flöde. Användarna får exempelvis själva välja typsnitt och filter på annonserna och ges också möjlighet att följa och gilla varandras bilder och klicka hem varorna direkt i appen.

”Det blir både roligare och mer givande om du ser på det som att du startar din egen personliga secondhand-butik!”, tycker Veronika Kylbergh.

”Vi vill att våra användare ska känna sig inspirerade så fort de öppnar appen”

– Veronika Kylbergh, Sverige- och marknadschef för Tise

Veronika Kylbergh tipsar

Tre tips för att öka second hand-försäljningen på nätet:

  1. Gör precis som resten av detaljhandeln – anpassa försäljningen efter säsong.
  2. Visa hur det sitter – Det bästa man kan göra för att sälja ett plagg är att visa hur det sitter på kroppen.
  3. Begränsa dig inte – Att vara kreativ när du fotar dig i plaggen är alltid ett bra tips, oavsett vad det är du säljer.

”Hyber låter föräldrar hyra ytterplagg, och andra barnrelaterade produkter, till sina barn”

– Olivia Rothschild, VD och medgrundare Hyber

Den hyrda delen av garderoben – värderingskostymens väst

Plagg med låg användningsfrekvens som exempelvis festkläder eller kort användningsperiod som barnkläder som snabbt blir urvuxna passar bra att hyra, vilket allt fler fått upp ögonen för. I Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 2019 framkom att 23 procent av svenskarna planerar att hyra mer under det kommande året – vilket kan jämföras med 8 procent för tre år sedan.

Ett företag som grundats tack vare hyrmarknadens uppkomst är barnproduktsföretaget Hyber. ”Hyber låter föräldrar hyra ytterplagg, och andra barnrelaterade produkter, till sina barn”, förklarar Olivia Rothschild, VD och medgrundare.

 ”När barnet växer ur plagget är det helt enkelt bara att skicka tillbaka det, så tvättar och lagar Hyber plagget, och skickar tillbaka ett plagg i en större storlek.”

I korthet

I tider av ökad medvetenhet hittar kunderna nya konsumtionssätt för att shoppa loss med gott samvete. Kunderna vill handla enkelt, smidigt, billigt, inspirerande och hållbart och modeföretagen på D-Congress har visat att det går.

I framtiden kommer våra garderober därför att bestå av en del ägt, en del second hand och en del hyrt. Tillsammans bildar delarna en genomtänkt, hållbar look för den moderna människan. Den tredelade värderingskostymen är framtidens mode.