Vinnare av D-Award 2019 –
RevolutionRace

RevolutionRace var enligt deltagarna på D-Congress det företag i Sverige som under 2018 bidrog mest till att driva den digitala handeln framåt. Efter en omröstning bland de 2 100 kongressdeltagarna stod RevolutionRace som vinnare av Svensk Digital Handels nyinstiftade pris D-Award.

RevolutionRace vann Platina-utmärkelsen med följande motivering:

“I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”

Inför D-Congress hade D-Awards jury, styrelsen för föreningen Svensk Digital Handel,  nominerat tre företag till det nya priset – Desenio, iDeal Of Sweden och RevolutionRace. Från början var 25 företag nominerade, sex utsågs att bli extra utvärderade genom mystery shopping och till slut återstod tre finalister.

”Vi vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver de vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan”, säger Svensk Digital Handels, tillika juryns, ordförande Freddy Sobin..

RevolutionRace startade i en frustration över att det inte fanns friluftskläder i det prisläge och den färg och passform som grundarna Pernilla och Niklas Nyrensten önskade. De tog saken i egna händer. Startade företaget, marknadsförde det med filmer på Facebook och inledde en dialog med sina kunder.

RevolutionRace är den traditionella kedjans totala motsats. Man lyssnar och involverar kunderna i produktutvecklingen, man fokuserar på utlandet där 99,5 procent av världens e-handel sker och viktigast av allt – man satsar på en produkt. Digitaliseringen dödar One Stop Shop-beteendet och framgången ligger istället i att vara ett monobrand som äger sitt eget varumärke och kan hitta en lucka för detta, samt att vara en kunnig och trovärdig avsändare av sin produkt.

 ”En av de första sakerna vi gjorde var att fråga kunderna vilken färg de ville se på nästa kollektion. Och det fick  ett enormt genomslag för det var inget annat varumärke  som jobbade på det sättet”

– Pernilla Nyrensten, VD och medgrundare